آپلود عکس

نشست تخصصی مجازی معرفی سامانه های آموزش برخط «مینا» و «چارچوب» برگزار شد و ناظر سامانه آموزش مجازی وب محور زبان فارسی «مینا» بر جامعیت این سامانه و همچنین مؤلف مجموعه آموزشی «چارچوب» بر قابلیت انطباق آن با هر برنامه درسی تأکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری زبان آوری از روابط عمومی بنیاد سعدی، نشست تخصصی مجازی (معرفی سامانه‌های آموزش برخط «مینا» و «چارچوب») با حضور افسانه غریبی (مؤلف مجموعه کتاب‌های آموزشی مینا)، شهناز احمدی قادر (مؤلف مجموعه کتاب‌های آموزشی چارچوب) و احسان طوفانی‌نژاد مدیر آموزش مجازی بنیاد سعدی و دبیر این نشست در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست، احسان طوفانی نژاد، مدیر آموزش مجازی بنیاد سعدی درباره امکانات آموزش مجازی بنیاد سعدی نظیر نرم افزار اکسین چنل برای نوآموزان زبان فارسی، نرم افزارهای واژه‌یابی، کتاب‌های الکترونیک، بازی‌های آموزشی، آموزش با موسیقی، ویدئوهای آموزشی، فایل های صوتی کتاب های چاپی و بسیاری امکانات آموزشی دیگر صحبت کرد.

وی درباره نرم افزار اکسین چنل توضیح داد: سامانه نرم افزار همراه اکسین چنل به گونه‌ای طراحی شده است که هرجا باشید، می‌توانید از آن استفاده کنید که برنامه هفتگی دارد و فرد به آرامی می‌تواند زبان فارسی را یاد بگیرد.

طوفانی نژاد درباره امکان آموزش با موسیقی نیز تشریح کرد: یکی دیگر از امکانات ما آموزش با موسیقی‌های فاخر با مفهوم و محتوای خوب است که سطح بندی شده و در حال درست کردن طرح درس روی آن هستیم که افراد با گوش کردن به موسیقی و شعرها می‌توانند زبان فارسی را یاد بگیرند.

مدیر گروه آموزش مجازی بنیاد سعدی با اشاره به دیگر امکانات آموزشی بنیاد سعدی گفت: بنیاد سعدی در زمینه آزمون‌ها نیز فعالیت دارد و سامانه‌ای برای آزمون مهارت زبان فارسی بر اساس استانداردهای بین‌المللی طراحی شده است و همچنین آزمون دانش تدریس زبان فارسی (برای مدرسان) و آمفا را برای زبان آموزان داریم.

‌‌‌‌

مدرسه آموزش مجازی «مینا» یک برنامه جامع است
افسانه غریبی، رئیس گروه برنامه ریزی و مسئول اصلی نظارت بر سامانه «مینا» درباره این سامانه گفت: برنامه درسی مجموعه آموزشی «مینا» یک برنامه درسی جامع و اصلاح شده است و بر اساس نیازسنجی (نیازهای عمومی زبان آموزان)، چیدمان مناسب (رعایت بسامد واژه‌ها از ساده به دشوار) و جامعیت (از سطح مقدماتی تا پیشرفته) طراحی شده است.

وی افزود: محتوای «مینا» منطبق بر برنامه درسی جامع است و به طور مشخص سعی می‌کند چهار مهارت اصلی برای آموزش زبان فارسی را پوشش دهد.

غریبی درباره زمینه‌های فراهم شده برای ورود زبان آموزان به کلاس توضیح داد: زبان آموز، محیط آموزشی، مدرس و کتاب چهار رکن آموزشی در سامانه «مینا» هستند. زبان آموز معمولاً پیش از ورود به کلاس و مدرسه آموزش مجازی «مینا» ارزشیابی شده و آزمون تعیین سطح داده است و پس از خروج از دوره آزمون می‌دهد و پیشرفتش محاسبه می‌شود و از طرفی مدرس در جهت رفع اشکال او حرکت می‌کند.

غریبی درباره استانداردهای تبدیل محتوای کاغذمحور به وب محور تشریح کرد: شاید تصور شود محتوایی به صورت برخط در اختیار کاربران قرار می گیرد، محتوایی الکترونیک است، اما پشتیبان‌ها جزو نقاط قوت آن برنامه درسی هستند.

وی با بیان اینکه اکثر فعالیت های سامانه «مینا» با هدف یادگیری طراحی شده و در این راستا به مدرسان نیز توجه شده است، گفت: سامانه «مینا» تنها محتوای صرف نیست، بلکه مدرسه ای است که سعی می کند تمام ارکان یک مدرسه را در خود داشته باشد.

رئیس گروه برنامه ریزی آموزشی بنیاد سعدی درباره مجموعه «مینا» توضیح داد: مجموعه «مینا» چهارجلدی از سطح مقدماتی تا پیشرفته است و مدرسه مجازی «مینا» دو سطح A یعنی مقدماتی و پیش میانی و بخشی از سطح میانی را پوشش می‌دهد. سطح A و نوآموز در برنامه اکسین طراحی شده و زبان آموزان می توانند پیش از ورود به سامانه «مینا» وارد سامانه شوند و از محتوای آموزش الفبا استفاده کنند.

وی با بیان اینکه تبدیل یک برنامه کاغذمحور به وب محور کار ساده‌ای نیست، افزود: شما می‌دانید بخش عمده‌ای از بار آموزشی یک محتوا به عهده معلم است که سعی می‌کند آن را اجرا و بچه‌ها را هدایت کند و بازخورد بدهد، اما تمام این مراحل در سامانه «مینا» به صورت هوشمند انجام شده است.

غریبی با تأکید بر اینکه جذابیت نیز اهمیت دارد، ادامه داد: در یک کلاس درس، ارتباط و تعامل با همکلاسی‌ها مشکلات یک فعالیت کتاب محور را پوشش می‌دهد، اما زمانی که وارد یک سامانه وب محور می‌شویم، به مراتب این ایرادها بیشتر دیده می‌شود؛ بنابراین، ما در سامانه «مینا» تلاش کردیم که تمام این نکات را رعایت کنیم.

رئیس گروه برنامه ریزی آموزشی بنیاد سعدی، با بیان اینکه نکته بعدی مربوط به تصحیح خطا و تلفظ است، افزود: بسیاری از فعالیت‌های تلفظی در کلاس به عهده معلم است، اما در سامانه «مینا» موتور تشخیص گفتار به زبان آموز کمک می‌کند که خطاهای تلفظی خود را تصحیح کند.

وی با اشاره به اینکه در سامانه «مینا» برای آموزش دستور از ویدئوهای آموزشی استفاده می‌کنیم، خاطرنشان کرد: ۵۰ قطعه ویدئوی آموزشی نکات دستوری کتاب «مینا» را در جلد یک و دو داریم که امکان دانلود آن برای زبان آموز وجود دارد.

غریبی با بیان اینکه موضوع مدرس در سامانه «مینا» در نظر گرفته شده، گفت: بعد از ویدئوهای آموزش دستور، کلاس زنده را در نظر گرفتیم. در کلاس زنده زبان آموز امکان رفع خطای خود را با انتخاب یک کلاس زنده ۱۵ دقیقه‌ای تا نیم ساعته همراه یک معلم دارد. ما نیز در دوره‌های تربیت مدرس مشخص کردیم که هر مدرس در این مدت زمان باید به چه نکاتی اشاره کند و بر اساس چه برنامه‌ای پیش برود.

انعطافِ انطباق کتاب و نقشه محتوایی «چارچوب» با هر برنامه درسی
در ادامه این برنامه، شهناز احمدی قادر، رئیس گروه آموزشی بنیاد سعدی و مؤلف مجموعه کتاب‌های آموزشی «چارچوب» درباره رویکرد این مجموعه آموزشی توضیح داد: رویکرد مرسوم گذشته در آموزش زبان دوم دستور ترجمه بوده است؛ یعنی دستور را به صورت مستقیم آموزش می‌دادند و بعدها رویکرد طبیعی مرسوم شد؛ یعنی یادگیری و آموزش زبان دوم منهای آموزش دستور بود و دستور را در کلاس آموزش نمی‌دادند و زبان آموز در معرض درون داد قرار می گرفت و با این رویکرد کتاب‌ها را می‌نوشتند و آموزش در کلاس‌ها انجام می‌شد.

وی افزود: مجموعه کتاب‌های «چارچوب» رویکرد دستور آموزشی دارد؛ یعنی آموزش دستور بر اساس نیاز زبان آموز نوشته شده است. «چارچوب» در درس‌های خود بر سه عنصر چگونگی ساختار زبانی، چیستی معنا و چگونگی به‌کارگیری ساختار در موقعیت واقعی، تأکید می‌کند.

احمدی قادر درباره اینکه مجموعه آموزشی «چارچوب» چه جایگاهی در برنامه‌های درسی دارد، گفت: یک برنامه آموزشی مجموعه «چارچوب» را به عنوان منبع اصلی انتخاب می‌کند و برنامه‌های درسی خود را بر اساس نقشه محتوایی آن می‌نویسد و پیش می‌رود. در حالت دوم؛ منبع اصلی آن دوره آموزشی، کتاب دیگری است و کتاب «چارچوب» فقط به عنوان آموزش دستور انتخاب می‌شود و در برنامه آموزشی قرار می‌گیرد. کتاب «چارچوب» و نقشه محتوایی آن، این انعطاف را دارد که با هر برنامه آموزشی دیگر منطبق شود.

رئیس گروه آموزشی بنیاد سعدی یادآوری کرد: محتوای سامانه کاملاً منطبق با کتاب «چارچوب» است؛ یعنی ۳۵ درس دارد که در ۱۲ فصل دسته بندی شده است. سامانه آموزشی «چارچوب» علاوه بر محتوای آموزشی کتاب «چارچوب»، امکانات دیگری هم دارد که آن را تبدیل به یک بستر تعاملی کرده است؛ به عبارتی مدرس می‌تواند یک دوره آموزشی کامل را در این بستر برای زبان آموزان خود داشته باشد.

وی ادامه داد: علاوه بر این ۳۵ درس، ویدئوهای آموزشی تعاملی و تمرین‌هایی وجود دارد که هر مدرس می تواند بازخورد لازم را دریافت کند و همچنین از مدرس نیز پشتیبانی می‌شود. همچنین تمرین‌های مروری در آخر هر فصل و آزمون‌های پایان دوره و ترم بر اساس اصول ارزشیابی تنظیم شده است.

احمدی قادر خاطرنشان کرد: اگر ثبت نام اولیه با تلفن همراه صورت گیرد، علاقه‌مندان می‌توانند درس نمونه را به صورت رایگان و بدون پرداخت هزینه مشاهده کنند.

رئیس گروه آموزشی بنیاد سعدی درباره ساختار هر درس «چارچوب» تشریح کرد: در هر درس هفت اسلاید وجود دارد که هر اسلاید یک ویدئو و تمرین دارد. اسلاید اول و سوم ویدئوی آموزشی دارد و شامل تمرین تشخیصی است که بازخورد ماشینی به آن داده می‌شود و زبان آموز بعد از حل تمرین سیستم خطای او را تصحیح می‌کند. اسلایدهای چهارم و پنجم مربوط به تمرین‌های تشخیصی و تولیدی است.

وی افزود: اسلاید ششم مربوط به تولید گفتار و اسلاید هفتم نیز تولید نوشتار است و در هر درس، زبان آموز با مهارت‌های شنیدن و خواندن مواجه می‌شود، نکته آموزشی را می‌بیند، با صورت آن آشنا می‌شود و پس از آن کارکردش را در ویدئوی آموزشی و موشن گرافی می‌شناسد و به تدریج ساختار را تشخیص می‌دهد و کلمه و جمله تولید می‌کند. در ادامه از زبان آموز انتظار می رود ساختاری که فرا گرفته را در بافتی که از او درخواست شده تولید کند.

احمدی قادر درباره محتوای تعاملی «چارچوب» نیز تشریح کرد: در مجموع ۱۰۳ قطعه ویدئوی آموزشی در سامانه قرار گرفته که ویژگی خاصی دارد و طراحی آن با تلفیق تدریس مدرس، محتوا و تصویرسازی است. هر ویدئو به مدت ۵ دقیقه یک موضوع آموزشی مشخص را دنبال می کند و تدریس همراه با مثال، تمرین و ویدئو است و مدرس نیز متخصص این حوزه شناخته می‌شود.

وی افزود: تمرین‌های تشخیصی از نوع انتخابی، وصل کردن، مرتب کردنی است که بازخورد آن به صورت ماشینی و تشخیصی و تولیدی در حد یک کلمه و جمله است و در ادامه نیز تمرین‌های گفتار و نوشتار داریم که به هرکدام بازخورد صوتی داده می‌شود؛ یعنی در تمرین گفتار تلفظ زبان آموز چک می‌شود و مدرس می‌تواند به هرکدام از تولیدات زبان آموزان بازخورد صوتی بدهد.

رئیس گروه امور آموزشی بنیاد سعدی ادامه داد: مدرسان عضو این سامانه، تمام شیوه‌نامه‌های انواع بازخوردها و چگونگی پایش عملکرد زبان آموزان را به صورت کامل دریافت می‌کنند و به محض ورود به سامانه از پشتیبانی آموزشی برخوردار می‌شوند.

احمدی قادر با بیان اینکه سه نوع دوره به کمک سامانه چارچوب برگزار می شود که فعلاً در مرحله اول بعد از رونمایی «گام اول» هستیم، افزود: بنیاد سعدی از تمام مدرسان آزفای عضو، حمایت و پشتیبانی می‌کند. همچنین زبان آموزان امکان دسترسی فردی یا شخصی به سامانه را ندارند و در این مرحله حتماً باید از راه مدرسان ثبت نام شوند.

وی ادامه داد: در گام دوم دوره‌های غیرهمزمان زمان بندی شده را داریم و این مرحله در برنامه‌های آموزشی بنیاد گنجانده شده است و مخاطبان اصلی ما زبان آموزان هستند که از اردیبهشت ماه سال آینده شروع می شود. گام سوم مربوط به زبان آموزان آزاد است که می‌توانند در هر زمانی در سامانه ثبت نام کنند و به صورت خودآموز فرآیند یادگیری را پیش بگیرند.

در پایان این برنامه، استادان و مدرسانی مانند رضا فلاح از هند و سید عباس ناجی که با سامانه «چارچوب» کار کرده بودند، درباره مزایای استفاده از آن توضیح دادند و همچنین پیشنهاداتی برای استفاده از آن ارائه دادند.

ادامه مطلب

نظرات ارسال شده

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی